Hem
BOKA TID
VÅR VÅRD
SPECIALISTCENTER
SPECIALISTOMRÅDEN
SPECIALISTER
FÖR FÖRETAG
VAD KOSTAR DET?
JOBBA HOS OSS
PRESS
KONTAKTA OSS
HITTA TILL OSS
In English
 

 

 

 

Snart är det lättare att hitta

Många besökare tycker det är svårt att hitta rätt bland Sophiahemmets många byggnader och ingångar. Därför utreder Sophiahemmet nu hur skyltar och informationstavlor kan bli tydligare. Och vilka är bäst att svara på det om inte besökarna själva. SophiaNytt följde med på en vandring på området.

På många sätt liknar Sophiahemmet en medeltida stad med ett myller av hus och gränder. Den första byggnaden togs i bruk 1889 och sedan dess har området fortsatt att bebyggas allt efter behoven uppstått. Det senaste huset uppfördes 2007 och nu planeras som bäst för uppförandet av BB Sophia som kommer att bli den sista byggnaden på området.

– Jag har varit här så många gånger genom åren att jag känner mig hemma, säger Ingalill Nyman, som bor på Karlaplan och har varit patient här sedan 1971. Men andra frågar mig ofta om hjälp. Det händer att jag följer med någon som har gått vilse till rätt ställe, det är inte så enkelt om man inte har varit här förr. Och det är många fler patienter i dag än när jag först kom hit på 70-talet.

I takt med antalet patienter har förvirringen – ”ja, vissa i personalen har faktiskt också lite svårt att hitta”, erkänner en sjuksköterska som hastar förbi oss i A-ingången – vuxit, men nu ska det bli ändring. Sophiahemmet planerar nu för ett nytt system för skyltning och information.

– Inför öppningen av Husläkarmottagningen förra året tog vi fram ett skyltprogram i ny design i linje med vår uppdaterade grafiska profil, säger Marina Dyfverman, marknads- och informationschef på Sophiahemmet. När vi testade dem insåg vi dock att ”hitta rätt” är mycket mer än skyltar: det är varje patientmöte i korridorer och på området, i telefon, på internet, i taxin eller var man nu börjar sin resa till att hitta fram till sitt besök.

– Alla patienter, studenter och andra besökare är olika och har sitt eget sätt att hitta information utifrån sina förutsättningar – så det gäller att ta fram en information som är konsekvent och kan tillämpas i många kanaler, fortsätter hon.

Sophiahemmet kontaktade service design-företaget Transformator som är specialister på att utveckla kommunicerande, kundvänliga miljöer som helt baserar sig på insikter i kundmöten. Transformators arbetsmetod utgår från research på plats, analys och test av olika prototyper i flera steg på många besökare. I detta arbete är alla besökares synpunkter värdefulla liksom alla medarbetares input:

– Det handlar om tydlig skyltning, och om att vara konsekvent och logisk i den information som ges både utomhus och inomhus, säger Stina Engström, projektledare och servicedesigner på Transformator, som nu har tagit fram riktlinjer för hur man mer effektivt ska hjälpa patienterna att hitta rätt.

Utanför en av specialistmottagningarna träffar vi Mikael Wallin, Västerås, som är här för ett återbesök.

– En gång gick jag vilse mellan byggnaderna här bakom, i det jag kallar ”industriområdet”. Det är lite mörkt där och svårt att få överblick. Å andra sidan är det en charmig gammal miljö, jag skulle inte vilja byta ut den.

Vad skulle hjälpa dig att hitta bättre, tror du?

– Bättre skyltning redan på parkeringen.

Leszek Bonikowski är senior researcher på Transformator och tror att det nya systemet kommer att förenkla tillvaron för alla som vistas på området.

– Vi har gått till botten med några grundläggande frågor: Vilken information ska man få, när ska man få den, hur ska den se ut, och var ska den finnas? Om man kommer fram till bra svar på de frågorna har man löst väldigt mycket, säger han.

Text: Åsa Brollin
Foto: David Magnusson

Tidigare publicerad i SophiaNytt nr 1 2012

Uppdrag: Hjälp patienterna hitta rätt

Servicedesignbyrån Transformator fick uppdraget att ta fram nya riktlinjer för mottagandet av Sophiahemmets besökare i november 2011. Efter ett inledande möte började arbetet med att identifiera problem, generera idéer och ta fram ”visualiserade lösningar”, skisser över hur ett nytt system skulle kunna se ut. Skisserna har sedan testats på slumpmässigt utvalda besökare.

Berätta lite mer om hur arbetet har gått till?
– Vi har gjort tre omgångar med intervjuer på Sophiahemmet och pratat med personal, patienter, taxichaufförer och studenter om vad de behöver för att hitta rätt, säger Stina Engström, projektledare och servicedesigner.

– Efter varje omgång har vi analyserat svaren och förfinat vårt koncept. Vi såg tidigt att det handlade om tre nivåer – att hitta till sjukhuset, att få tydlig vägledning till rätt hus och ingång, och att därefter hitta rätt vårdgivare eller föreläsningssal.

Vilken är den viktigaste insikten ni har fått?
– Att besökarna aldrig får stå utan ledtråd. Man måste hela tiden få bekräftelse på att man går åt rätt håll.

Det handlar alltså om mer än skyltar?
– Ja, det handlar också om var de står, hur mycket information patienten kan ta in, och var skyltarna ska placeras för att göra största möjliga nytta.

 

Publicerad: 2012-06-18
  Skriv ut        Kommentera sidan

SophiaNytt
Upprop från Vårdföretagarna
Många vill bli barnmorskor
En perfekt plats för en AT-läkare
Hemsjukvård när patienten inte själv kan komma
Hon har förändrat synen på förlossning
Babylycka på BB Sophia
Barnsjukhuset Martina är auktoriserad för vårdval
BB Sophia är invigt
Patientsäkerhetsberättelse 2013
Rehab i stället för OS
Roligare rehabilitering ökar motivationen efter stroke
BB Sophia öppnar i början av året

   © Sophiahemmet  Valhallav. 91  Stockholm  Tel + 46 8 406 20 00  Kontakt  Information